Sommardäck


Sommardäck

Sommardäck brukar slitas ut fortare än vinterdäck eftersom sommardäck säsongen är längre än vintern. När sommardäcken slits under 3 millimeter ökar, vid vått väglag, bromssträckan och risken för vattenplaning betydligt. Sommardäcken är olagliga när de slits under 1,6 mm.

Den 15 april är sista dagen för byte till sommardäck. Dubbade däck får inte användas under tiden f o m den 16 april t o m den 30 september om inte under denna tid vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.

Även den som kör på odubbade vinterdäck rekommenderas av Vägverket att byta till sommardäck under sommarhalvåret, eftersom vinterdäck i regel ger längre bromssträcka och sämre grepp på sommarvägar.

Värt att veta om sommardäck

Sommardäck kallas de däck som vi använder den största delen av året. Sommardäck har till skillnad från ett vinterdäck en gummiblandning som är anpassad för temperaturer över 5°C grader. När temperaturen sjunker under 5°C grader hårdnar gummit, vilket leder till att däcken får sämre prestanda. Det finns flera olika tillverkare av däck och de finns i många olika prisklasser, kontakta gärna en Däckteam-verkstad för att få hjälp med rekommendationer till just din bil och din körstil.

Olika märkningar på sommardäck

Sommardäcken har i huvudsak två märkningar. Sommardäck måste vara E-märkta och det finns en hastighetskod SI (speed index) som anger däckets högsta hastighet. Däckets hastighetskod måste motsvara fordonets toppfart. Den anges via en bokstav där exempelvis V står för en hastighetskod motsvarande 240 km/h. Det finns definierade gränser för ljudnivån hos alla däck. Däck som tillverkas idag skall vara märkta med -s i anslutning till ECE eller EU godkännandenumret. Läs mer om däckmärkning här.

För att kunna ge standardiserad information om bränsleeffektivitet, våtgrepp och utvändigt däckljud har EU introducerat en obligatorisk däckmärkning för alla nya däck, det så kallade ”European Tyre Label”. Däckmärkningen kommer att fungera ungefär på samma sätt som energieffektivitetsmärkningen för hushållsmaskiner.

Energimärkningen visar däckets energiklass på en skala från A till G, med pilar från mörkt grönt till rött. Däck märkta med energiklass A är effektivast, vilket betyder att de har ett lågt rullmotstånd. Dessutom visar märkningen däckets väggrepp vid vått väglag, också det på skalan A till G, där A betyder bra grepp. Märkningen visar även det utvändiga rulljudet, det vill säga hur mycket själva däcken bullrar på ett standardiserat underlag. Buller mäts i decibel dB(A).

Det finns däck som inte omfattas av reglerna om energimärkning. Här är några exempel:

Dubbdäck
Regummerade däck
Reservdäck för temporärt bruk
Begagnade däck

För vinterdäck är andra egenskaper hos däcket viktiga, dessa är inte inkluderade på aktuell märkningsdekal. Ta kontakt med din lokala Däckteambutik innan val av vinterdäck görs.

Sommardäckens mönster och lufttryck

Ett sommardäck ska enligt lagen ha ett mönster som är minst 1,6 mm djupt men risken för vattenplaning ökar redan vid 3 mm mönsterdjup. Mönstret är viktigt för att däcket inte ska råka ut för vattenplaning utan istället ge en stabil körning. Ett djupare däckmönster innebär dock ett högre rullmotstånd. Tillverkarna av bildäck med hög kvalité har genom kontinuerlig forskning kunnat ta fram däck som ger ett bra grepp på grund av dess mönster, samtidigt som de har ett lågt rullmotstånd. En annan viktig del för bilens stabilitet och styrförmåga är däckens lufttryck. Ett lågt lufttryck innebär att däcken slits fortare och bilen blir även många gånger svårare att manövrera. Lufttrycket bör kontrolleras löpande, gärna på månadsbasis.

Lagar och regler om sommardäck

Precis som vinterdäcken omfattas även sommardäcken av vissa regler och föreskrifter. Mönstret på däcket måste minst vara 1,6 mm djupt men det rekommenderas att vara djupare. Mellan 1 december och 31 mars är det vinterdäck som gäller. Du får inte köra med sommardäck om det råder vinterväglag. Med vinterväglag menas att det är is, snö eller frost på vägen. I vårt nordiska klimat är det därför bättre att byta till vinterdäck i god tid för att inte råka ut för den förrädiska blixthalkan. Det är enligt lag förbjudet att blanda sommar- och vinterdäck. Sommardäcken har en gummiblandning som är mjuk. Vid kyligare temperaturer hårdnar däcket och gör det direkt olämpligt att använda i trafiken.

Ekonomiska val

Det är inte alltid det billigaste däcket är det mest ekonomiska. Kvalitetsdäck som kostar lite mer vid köp brukar många gånger snabbt betala igen den extra kostnaden i form av längre livslängd men framförallt genom ökad säkerhet. Däcket kan med andra ord användas längre och samtidigt ge en ökad säkerhet den gången du behöver göra en undanmanöver eller vid en kraftig inbromsning. De har även ett bättre rullmotstånd som gör att bränsleförbrukningen minskar. Här finns faktiskt stora summor att tjäna in som bilägare. 20 % av bränsleförbrukningen står rullmotståndet för, så att välja rätt däck kan minska kostnaden med tusenlappar årligen för den som kör mycket.

Däck och miljö

Viktigast ur miljösynpunkt är att välja däck med så lågt rullmotstånd som möjligt, men med bibehållanda av andra viktiga egenskaper såsom livsläng, grepp och köregenskaper. Ett däcks egenskaper är alltid kompromisser mellan flera olika krav och det är oftast omöjligt att framhäva enstaka egenskaper utan att andra påverkas, ibland negativt.

Skötselråd för däck

Det gäller att vårda sina däck för att de ska vara så effektiva som möjligt samtidigt som deras livslängd blir längre. Det är både din körstil och omvårdnad som påverkar däcken. Du bör rengöra dina däck och fälgar ofta. Vid rengöring är en mjuk svamp och ett milt bilschampo det bästa alternativet eftersom det är skonsamt. Vid vinterförvaring ska du aldrig ha sommardäcken utomhus under en presenning. Lämna hellre in dem till ett däckhotell. Däcken ska förvaras torrt, mörkt och svalt. Det är att rekommendera att hjul förvaras liggande, de kan utan problem staplas på varandra. Däck utan fälgar ska däremot förvaras stående. Under en korrekt förvaring åldras sällan däcken utan det är istället under körningen det slits. De som gillar att snabbt accelerera och tvärnita ofta minskar däckets livslängd med flera år. Bildäck slits alltid ojämnt och när du byter tillbaka till sommardäcken ska du alltid placera dem med störst mönsterdjup på bakaxeln. Är slitaget onormalt ojämnt bör du kontakta en verkstad som kan åtgärda felet. Ojämnt slitage kan nämligen bero på flera faktorer och det är bra att ta reda på orsaken genom att mäta upp bilens hjulinställning.